Kodetimen på Ra ungdomsskole

IMG_20151207_133330

– Kan vi kode i denne timen også, spør elevene i 9a første time etter kode-debuten. De var én av de fire klassene på niende trinn ved Ra ungdomsskole som fikk en dobbeltøkt i programmering mandag 7. desember.

«Hour of code», eller «kodetimen» i Norge, arrangeres over hele verden nå i desember, og initiativet støttes av kjendiser som Bill Gates og Obama.

«Kodetimen er en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever på alle klassetrinn. Læreren trenger ikke å ha erfaring med programmering. Det er gøy og motiverende, og elevene ser at de kan lære å mestre datamaskinen som et kreativt verktøy. Kodetimen er en stor dugnad hvor vi hjelper til med å bringe Norge inn i det 21. århundre! 

Kodetimen 2015 arrangeres 7-13. desember, men du kan ha kodetime for klassen din når du vil! I 2013 deltok ca. 10 000 norske elever. I 2014 fikk vi med nesten 25 000 elever, og på verdensbasis deltok over 110 millioner elever fra land fra alle kontinenter. I 2015 håper vi at over 50 000 norske elever vil delta!»

 – fra kodetimen.no

Ved Ra ungdomsskole lærte elevene å programmere i JavaScript etter et opplegg fra codecombat.com. De fikk spille et spill ved å programmere spillfiguren gjennom brett etter brett. 99 elever jobbet seg til sammen gjennom 1 144 brett i det første kurset, «computer science 1». 24 elever fullførte dette kurset og startet så på enda mer avansert programmering i «computer science 2».

Målt gjennom codecombat.com var elevene aktive i gjennomsnitt ca. 50 minutter hver. Det viser svært godt engasjement og innsats. Og det rimer godt med lærer Terje Kolderup sine observasjoner. – Jeg har også undervist dem i naturfag og matematikk, men dette fenger veldig godt og så og si alle er veldig aktive og engasjere! Det er nesten bemerkelsesverdig i og med at dette er et krevende realfag omtrent på nivå med ganske avansert matematikk for eksempel.

Programmering er en viktig ferdighet i fremtidens arbeidsliv, men det å lære programmering er også god problemløsing i seg selv – og et fint bidrag i prosessen med å lære seg å tenke analytisk.

Lær kidsa koding er den norske bevegelsen som jobber for koding som både skolefag og fritidsaktivitet. – I Larvik har vi hatt flere kodekvelder, men vi er på jakt etter flere voksne som vil bidra til å etablere et permanent tilbud til de unge kodelystne i Larvik, sier Jørn Andersen som jobber med IKT i Larviksskolen på dagtid og med koding for kidsa på kveldstid. – Nå håper vi flere skoler i Larvik hiver seg med og gjennomfører kodetimen i januar. Undervisningsopplegg finnes ferdig, og det kreves ingen forkunnskaper av læreren. Vi deler uansett også villig av vår erfaring til alle som spør, avslutter Kolderup.